Salezjańskie Liceum Ogólnokształcące im. św. Jana Bosko w Rumi

Rejs Zawiszą Czarnym

22 września 2019 r.

W poniedziałek 16 września 2019 roku odbyliśmy rejs po Zatoce Gdańskiej na legendarnym jachcie  Związku Harcerstwa Polskiego słynnym „Zawiszy Czarnym”. Towarzyszyli nam niezastąpiony ks. dyrektor Stefan Makuracki, któremu zawdzięczamy wspaniałe zdjęcia oraz nasze cudowne nauczycielki p. Wiesława Klawiter i p. Aleksandra Rutkowska.

Na gdyńskim nabrzeżu czekał na nas przemiły kapitan statku, Wiktor Wróblewski, który wtajemniczył nas w przebieg naszego rejsu i zapoznał z regułami bezpieczeństwa. Najpiękniejsze jest to, że zaraz po wejściu na pokład staliśmy się częścią załogi. Jak prawdziwi marynarze zostaliśmy podzieleni na wachty. Moja wachta zajmowała się obsługą lin okrętowych w czasie podnoszenia żagli oraz w czasie zawijania do portu.

Po wypłynięciu na szerokie wody oficer oprowadził nas po zakamarkach jachtu, opowiadając nam co nieco o jego historii. Dowiedzieliśmy się wtedy, że zbudowany w latach 50. „Zawisza Czarny” wcześniej nazywał się „Cietrzew” i był kutrem rybackim. Ukazano nam także życie załogi, a jej stali członkowie z chęcią dzielili się z nami wiadomościami o życiu  na okręcie. Wspaniale było móc podziwiać z bliska spienione fale naszego pięknego Bałtyku i widoczny z dali Klif Orłowski. Nic więc dziwnego, że półtorej godziny rejsu minęło nam jak z bicza strzelił.

Na koniec kapitan każdemu wręczył certyfikat potwierdzający pobyt na statku i wszyscy udaliśmy się do siedziby Polskiego Związku Żeglarskiego, gdzie już na nas czekali przemili pracownicy Urzędu Marszałkowskiego z krótkim wykładem o samorządzie terytorialnym, choć nie tylko. Prowadzący spotkanie z nami zadbali o to, aby był on ciekawy i aby każdy mógł się aktywnie udzielać. Pod koniec wykładu  podzielono nas na dwie drużyny i zrobiono nam krótki quiz podsumowujący spotkanie, w którym trzeba było m.in. nanieść na mapkę województwa nazwę brakującego powiatu, czy podać liczbę radnych naszego sejmiku. Zwycięska drużyna otrzymała upominki, a nasza szkoła dostała w prezencie od Urzędu Marszałkowskiego piękną mapę ścienną województwa pomorskiego.Wycieczkę zakończyliśmy na gdyńskim Dworcu Głównym, gdzie zjedliśmy posiłek w McDonaldzie lub Subwayu, każdy według uznania. To był bardzo udany dzień.

Jakub Lubocki

Ostatnia modyfikacja: 2019-09-22 21:20:03 (Izabela Rydzewska)